Monday, 2 December 2013

How Pedraza won the Lotery! Como Pedraza ganó la Lotería!

*Today I'm going to write in English and Spanish/ Hoy voy a escribir en Ingles y Español 


Hello Guys!!

Today I'm going to discuss about a beautiful medieval village in Segovia (Spain), named Pedraza. This medieval village experimented in last year an increment of tourist attribute to be used as a film set in many popular series on the Spanish television as is: "Isabel" and "Aguila Roja".
The point is, until the beginning of November 2013, the city was absolutely unknown far from the limits of Segovia,  thanks to one of the most popular advert on Spanish television, "The Christmas Lottery"( not without controversy due to the new type of ad .....and yes, the previous one with the "the boldest guy" was better.....now he is just another unemployed in Spain) is experiencing an incredible increase in several tourists who want to visit this small town.
Different  questions come to mind such as if the village is ready to receive such a big amount of tourists?In case is ready, would it be a long time effect or just for a couple of months?. On my opinion this small village is not ready, with just two main streets and a small parking.... the village is definitely ready. The multiplier effect of this advert  will work until the Christmas finish, after this, the city will start to lose tourists, but obviously the level of tourists will be higher that before. Should affect this popularity to the local community?
Another question that comes to my mind ... is this type of promotion a new kind of film and TV tourism? Is just film tourism? Or should be called "TV advertisement tourism" and considering as a new concept?  is this just an example of  "product placement" but in a free and different way? Or just a common  example of  "Product placement"? (check the video belong, explain very well the product placement and gives really good examples http://www.youtube.com/watch?v=wACBAu9coUU)

Guys let me know what do you think and if you have similar issues in your countries!!!!!

Enjoy

PS: at the end of the post I will leave you some pictures of Pedraza


Hola Chicos !

Hoy voy a hablar de un hermoso pueblo medieval de la provincia de Segovia ( España ) llamado Pedraza. Este pueblo  ha experimentado en el último año un incremento de turistas debido a su uso como lugar de rodaje  en muchas series populares de la televisión  en Española como es : "Isabel" y "Aguila Roja " .
El punto es que, hasta principios de noviembre de 2013, la ciudad era absolutamente desconocido lejos de los límites de Segovia, gracias a uno de los anuncios más populares de la televisión en España , " La Lotería de Navidad" ( no exenta de polémica debido al tipo de anuncio realizado este año...si, yo tambien prefiero al "Calvo del anuncio de la Loteria"...ahora es solamente otro parado en nuestro pais) está experimentando un increíble aumento en el número de turistas que desean visitar esta pequeña ciudad.
Diferentes preguntas vienen a mi mente como: ¿Esta Pedraza preparada para recibir tal cantidad de turistas ? en caso de que esté lista, ¿sería un efecto a largo tiempo o sólamente por un par de meses ? . En mi opinión este pequeño pueblo no está listo, con sólo 2 calles principales y un pequeño aparcamiento .... el pueblo noestá definitivamente listo . El efecto multiplicador de este anuncio funcionará hasta el final de la Navidad , después de esto,el pueblo comenzará a perder  turistas, pero obviamente  el nivel de los turistas será más alto que antes del anuncio de la Loteria. ¿Afectará esta situación a la comunidad local?
Otra pregunta que me viene a la mente ... Es este tipo de promoción  un nuevo tipo de turismo cinematografico y televisivo ? se puede considerar sólamente como turismo cinematografico? o debería de ser llamado " turismo publicitario " y ser considerado un nuevo concepto? O es sólamente  un ejemplo de " publicidad por emplazamiento" pero de una manera gratuita y diferente? Puede ser  simplemente un ejemplo común de " publicidad por emplazamiento " ( os dejo este link donde podreis econtrar ejemplos de publicidad por emplazamiento http://www.youtube.com/watch?v=hYvwNNMcQZA)


Chicos decirme que pensais del tema y si sabeis de algun ejemplo similar o de que ocurrira con Pedraza

Espero que lo disfruteis

PS: En el final del post os dejo algunas fotos de Pedraza



PEDRAZA:

REFERENCES:


Ayuntamiento de Pedraza (2013). Available at:

Beeton,S (2004). FILM-INDUCED TOURISM. Clevedon: Channel View Publications.

Patronato Provincial de Turismo de Segovia (2013). Available at:

Shimp, A (2007). "Integrated marketing communications in advertising and promoting".London: Thomson Learning. 7th ed.



10 comments:

  1. Hi Juan, nice idea to write a bilingual post. This village looks beautiful! I wonder though, has the village already reached its limits of acceptable change or do the ones in charge have effective visitor management techniques in place to prevent this?

    ReplyDelete
  2. The idea of write in two languages came when all my friends from Spain where suggesting to write in Spanish to make easy for then to follow the blog, About the management techniques apparently is possible to drive in just 2 streets and the rest is just for pedestrians and the major of the village is taken in consideration the negative impacts of tourism. The real problem for me is the stress produce by the tourists on the local community and if they will be push out by the time

    ReplyDelete
  3. I love the "Christmas Lottery" advertisement, and the idea of linking people from different ages, generation, also the decoration as well. It's so amazing. It really makes me want to visit there. I just wonder if the village itself will have the same decoration, or the same atmosphere like in the video, if not it may lead to the failure in meeting the expectation of visitors. It may become an issue in term of visitor management as well.

    ReplyDelete
  4. Hola!!Yo creo que es un pueblo precioso y está genial que se pueda dar a conocer. Igual no está preparado para recibir tantos turistas, pero seguro que hay pueblos cercanos que tengas más calles y que sean más "turísticos". En cualquier caso, este tipo de anuncios me hace ver que hay sitios que conservan su encanto y que no hace falta disponer de grandes cantidades de dinero para poder disfrutar de ellos!!!

    ReplyDelete
  5. Yo estuve el fin de semana pasada y me gusto mucho!!! Lo recomiendo tiene mucho encanto, y sobre todo por la noche tiene una iluminacion muy chula. Respecto al anuncio de navidad yo me quedo con el calvo : (

    ReplyDelete
  6. Me ha parecido que puede ser un interesante lugar para una proxima escapada,a veces visitamos lugares de fuera sin acordarnos de todo lo que tenemos en españa,sin ir mas lejos yo no conozco esta parte y sin embargo he viajado fuera.muy bonitas las fotos.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Es un pueblo precioso que como bien dices se ha hecho famoso por las series que se han estado rodando y aunque pequeño; yo si creo que tienen una gran oportunidad para recoger a todos esos turistas que ahora se están pasando por allí. Lo difícil, en mi opinión, es el primer paso de darlo a conocer, y eso ya lo tienen por lo que ahora pueden/deberían conseguir mantener ese turismo que tantas cosas positivas les puede aportar.

      Me gusta leerte!

      Delete
  8. Esta muy de moda el turismo rural, y nos encontramos ante un municipio que cumple las carectiristicas de este tipo de turismo..... En el podemos adentrarnos en los escenarios de esas famosas series o peliculas. Quizás el pueblo si esta preparado para un turismo pasajero, pero sería dificil poder albergar a todos los turistas que muestran curiosidad por el lugar. Podrián plantearse una inversión a largo plazo promocionando dicho lugar para rodar peliculas a nivel mundial y crear un motor economico para la región.

    ReplyDelete
  9. having a destination as a film set or commercial advert set will attract more attention of the tourist towards the destination. in term of marketing, the free advertising of this destination will last long to the tourist mind. after christmas eve come to the end, the viewer who watch the advert still remember and can imagine the place that they watch and intend to do some research about the destination and have some of their time to make a visit. Marketing through the film and commercial advert is the best medium to promote the destination. I love spain and i love to visit your country.

    ReplyDelete